پروتکل KNX چیست؟

پروتکل KNX یک استاندارد بین‌المللی و تنها استاندارد. با سیستم باز در جهان است که .برای اتوماسیون خانه‌های هوشمند و ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این سیستم امکان هماهنگی و یکپارچه‌سازی طیف وسیعی. از محصولات تولیدکنندگان. مختلف را تنها با یک نرم‌افزار ممکن می‌کند. پروتکل KNX فن‌آوری سبز و پایداری است. که در ساختمان‌های کوچک و بزرگ، منازل مسکونی، ساختمان‌های تجاری و صنعتی استفاده می‌شود. و سیستم‌های امنیتی از جمله دوربین مداربسته و سیستم اعلام حریق، سیستم اعلام سرقت، میزان روشنایی، مصرف انرژی و بسیاری موارد دیگر را کنترل می‌کند. عملکرد این سیستم سبب صرفه‌جویی در مصرف انرژی حداکثر تا 60 درصد می‌شود. اگر بودجه‌ای کم دارید. و در عین حال تمایل به استفاده از این قابلیت‌ها دارید، با خرید برخی از دوربین‌های مداربسته ارزان هم می‌توانید. از این قابلیت‌ها بهره‌برده و خانه‌تان را هوشمند کنید. اما این که این پروتکل چطور کار می‌کند. و چه مزایایی دارد، سوالاتی است که در این مطلب. پاسخ آنها را پیدا خواهید کرد.

تاریخچه KNX

پیدایش پروتکل KNX در اواخر دهه ۱۹۸۰ آغاز شد، زمانی که شرکت‌های بزرگ اروپایی از جمله ABB، Siemens و Philips به همکاری. جهت توسعه یک پروتکل ارتباطی استاندارد. برای کنترل و اتوماسیون ساختمانی پرداختند. در سال ۱۹۹۰، انجمن پروتکل سیستم‌های منزل اروپا (EHS) نسخه اولیه استاندارد KNX را معرفی کرد. ادغام بعدی EHS و شبکه نصب اروپا (EIB) در سال ۱۹۹۹ انجام شد. و با تشکیل انجمن KNX، تلاش‌ها یکپارچه شدند و این پروتکل به عنوان یک استاندارد جامع برای کنترل و اتوماسیون ساختمان تثبیت شد. KNX در سال ۲۰۰۳ به عنوان یک استاندارد بین‌المللی شناخته شد. و در دهه ۲۰۰۰ به دلیل ساختار باز، سازگاری با دستگاه‌های مختلف و انعطاف‌پذیری در اتوماسیون ساختمانی، جایگاه برجسته‌ای پیدا کرد.

لوازم پروتکل کی ان ایکس :

تجهیزات KNX دستگاه‌هایی هستند که برای استفاده در ساختمان هوشمند و ایجاد سیستم اتوماسیون ساختمان با استفاده از KNX طراحی شده‌اند. تجهیزات مورد استفاده در سیستم روشنایی، سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی و تهویه، سیستم‌های امنیتی و تجهیزات مربوط به حوزه سرگرمی از جمله لوازمی هستند که امکان پشتیبانی از پروتکل KNX را دارند.

بر اساس نوع پیکربندی شبکه، تجهیزات هوشمند با استفاده از شماره سریال یا آدرس منحصر به همان دستگاه در دسترس قرار می‌گیرند. شماره سریال منحصربه‌فرد هر دستگاه توسط انجمن خانه هوشمند KNX اختصاص داده می‌شود و به همین دلیل امکان استعلام اصالت تجهیزات هوشمند و شرکت سازنده برای خریداران فراهم می‌گردد.

کاربردهای پروتکل KNX

امروزه پروتکل کی ان ایکس به طور گسترده‌ای برای هوشمند‌ سازی خانه و ساختمان و دیگر صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری امکان کنترل روشنایی، سیستم‌های گرمایشی، سرمایشی، تهویه، پرده‌ها، سیستم‌های امنیتی و مدیریت انرژی را فراهم می‌کند. همچنین امکان استفاده از این پروتکل برای نظارت و کنترل ماشین‌آلات و همچنین کنترل سایر فرآیندهای صنعتی نیز وجود دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید