چشمی اورویبو

سنسور حرکتی چیست و چگونه کار می کند

Motion Detector or motionsensor:


یکی از متداول ترین سنسورهایی که امروزه در خانه هوشمند به عنوان سیستمهای اعلام سرقت مورد استفاده قرار می گیرد سنسورحرکتی Motion Sensor می باشند که امروزه با اسامی گوناگون از جمله سنسورحرکتی ، چشمی ،رادار، PIRو…می توان آنها را در بازار یافت.
این سنسورها به خاطردید وسیع و پروسسی که در محیط انجام می دهند امروزه به یکی از اجزاء اصلی سیستمهای اعلام سرقت در خانه های هوشمند تبدیل شده اند به طوری که بیشترشرکتها در اکثر پروژه های اعلام سرقت خود از این سنسورها استفاده می کنند . ما می خواهیم با نگاهی دقیق تر بر روی این سنسورها به بررسی عملکرد این گونه سنسورها بپردازیم.

برای رسیدن به امکانات و اهداف  خانه هوشمند نیازمند وجود انواع حساسه (سنسور) میباشیم تا با گرفتن اطلاعات از این حساسه ها درک بهتر ی از وضعیت کنونی خانه و یا بنا داشته باشیم و بتوانیم از این اطلاعات به منظور پیش بینی وضعیت آتی استفاده کنیم. در واقع مدیریت یک ساختمان بدون وجود حساسه های مختلف غیر ممکن خواهد بود . در زیر چند نوع از مرسوم ترین سنسورهای مورد استفاده در خانه هوشمند را مورد بررسی قرار می دهیم.



 PIR چیست؟

PIR مخفف کلمه Passive Infrared Sensor است. عبارتPassive دراین سنسوربه معنای آن است که این سنسورهیچ انرژی از خود ساطع نمی کند و فقط تششعات مادون قرمز را دریافت می کند و همچنین عبارت Infrared یا امواج فروسرخ  به عبارتی اشعه مادون قرمز در علم فیزیک به قسمی از طیف پرتوهای الکترومغناطیسی اطلاق می گردد که دامنه طول موج آنها از بالای نور سرخ مر ئی آغاز و تا امواج غیرمرئی ریزموج ی مایکروویو را دربر می گیرند.
هر فردی که در زاویه دید این سنسور حرکت کند با در یافت امواج مادون قرمز ساطع شده از بدن فرد تحریک شده و فرمانی به سیستم کنترلر مرکزی ارسال میکند. به عنوان مثال در راهرو ساختمانها یا آسانسورها و…. هر فردی با باز کردن در یا ابتدای ورود سنسور عمل کرده و تمام مسیر راهرو را روشن می کند تا آن فرد از راهرو خارج شود.

نحوه عملکرد سنسور

سنسور اصلی یک PIR، یک قطعه فوق العاده حساس نسبت به نور مادون قرمز است که داخل یک کپسول کاملاً بسته قرار گرفته است. هر نور مادون قرمزی که به سطح سنسور بتابد در مشخصات الکتریکی سنسور تغییر ایجاد میکند. این تغییر توسط یک مدار الکترونیکی آشکار گردیده، تقویت شده و می تواند منجر به بروز یک آلارم در خروجی PIRشود . سنسور مادون قرمز فقط به دمای ناشی از بدن انسان یا حیوان خونگرم که در محدوده 8-41   mmاست عکس العمل  نشان میدهد و طول موج های دیگر انرژی مادون قرمز مربوط به چراغ ها، نور خورشید، تجهیزات گرم کننده و غیره را به منظور کاهش نویز جهت تشخیص حضور یک فرد در محدوده خود فیلتر می کند .

تنظیمات سنسور

1 – قابلیت تشخیص روز و شب: کاربر می تواند با توجه به نیاز خود، نور را تنظیم کند. در صورت تنظیم روی خورشید(SUN) دستگاه قابلیت کارکرد در روز و شب را دارد و هنگامی که روی ماه (MOON) تنظیم شود، در این صورت تنها در نور کمتر از 20 lux عمل خواهد کرد.
2 – فاصله آشکار سازی : با تنظیم حساسیت می توانید فاصله مورد نیاز خود را با توجه به حالت نصب دستگاه و زاویه آن، تنظیم نمایید. حساسیت رابطه ای مستقیم با جهت حرکت دارد.
3 – تاخیر زمانی : تاخیر زمانی با توجه به نیاز قابل تنظیم است. کوتاهترین زمان قابل تنظیم می تواند حدود 10 ثانیه و بیشترین زمان 6دقیقه  9 دقیقه می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید