پروتکل KNX چیست

پروتکل KNX چیست؟

پروتکل KNX چیست

پروتکل KNX چیست
پروتکل KNX چیست

پروتکل KNX (مخفف Konnex) یک پروتکل متن باز برای ارتباط قطعات هوشمند خانگی و تجاری است. این پروتکل قابلیت کنترل روشنایی، پرده، سیستم امنیتی، سیستم صوتی تصویری، تهویه مطبوع، ریموت کنترل و سایر اجزا برقی ساختمان دارا می باشد.

اساس  پروتکل بر مبنای OSI بوده و براسلس EIB با لایه های فیزیکی  و بهره جستن از تجارب دو پروتکل باس و EHS  توسعه یافته است.  بدین ترتیب این پروتکل به  یکی از محبوبترین پروتکل های هوشمند در مقایسه با Baitbus ، EIB و EHS  تبدیل شده استت.

تاریخچه KNX


همانطور که گفته شده KNX بر پایه سه پروتکل قبلی ارتباطی خانه هوشمند ( Baitbus ، EIB و EHS  ) در سال 2006 توسعه یافته است.

این پروتکل مورد تایئد استانداردهای بین المللی ISO/IEC 14543-3 ، استاندارد اروپا EN 50090 and CEN EN 13321-1 ، استاندارد ANSI/ASHRAE و استاندارد چین GB/T 20965 می باشد.
در حال حاضر 160 کشور دنیا از سیستم KNX بهره برده هستند.

ساختار KNX

قطعات KNX معمولا توسط کابل زوج Bus به یکدیگر ارتباط برقرار می کند که توسط یک کنترلر هدایت می شوند. سیستم ارتباطی Bus  همراه با سیم برق به تمامی وسایل برقی متصل می شود. بدین ترتیب ارتباط بین سنسورها(حرکتی،مگنت،دما و رطوبت) سیستم روشنایی و سیستم گرمایشی(از طریق  شیرهای برقی و ترموسات) برقرار می شود.

نرم افزار کنترلی توسط اجزا رابط بر روی تمامی قطعات بارگذاری می شود. دسترسی به سیستم نصب شده توسط LAN و یا شبکه تلفنی و یا نقطه به نقطه امکان پذیر می شود. دستگاه های KNX توسط کامپییوتر، تپلت، تاچ اسکرین و یا تلفن های هوشمند قابلیت کنترل دارند.

پیکربندی KNX

پیکربندی KNX به سه حالت زیر است

حالت A mode یا Autimatic: در اینحالت قطعات KNX به صورت خودکار تنظیم شده و کاربر می توانی به راحتی این قطعات راه اندازی کند.

حالت E-mode و یا Easy mode : برای راه اندازی این قعات نیاز به اندکی آموزش می باشد. با وجود به تنظیم اولیه دستگاه، پارامترهای باید توسط کاربر تعیین شود

حالت S-mode و یا System mode: این دستگاه برای هوشمندسازی ساختمان سفارشی شده است. هیچ گونه تنظیمات اولیه تعیین نشده و برای نصب و راه اندازی نیاز به مختصص دارد.

روشهای انتقال داده

به روشهای فیزیکی زیر می شود اطلاعات مربوط به خانه هوشمند در شبکه KNX منتق کرد.

TP1

سیم زوج Tp1 باس سینگال های خانه هوشمند با سرعت 9600 بیت بر ثانیه منتقل می کند.

پاورلاین PL 110

روش انتقال پاورلاین PL بر پایه کدگذاری تغییر فرکانسی بنا شده است. این روش از فرکانس میانگین 110 کیلوهرتز (CENELEC B band) با سرعت انتقال داده 1200 بیت بر ثانیه استفاده می کند.

رادیو فرکانسی RF

امواج بی سیم RF بر روی باند فرکانسی 868.3 مگاهرتز با استفاده از سیستم کدگذاری منسچر قرار داده می شود

IP

این روش وظیفه انتقال داده دستگاه دارای IP بر روی بستر Ethernet ( IEEE 802.2) بلوتوث، وای فای و Lan می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید