درباره باند فرکانس ISM بیشتر بدانیم

فرکانس ISM چیست؟

فرکانس ISM مخفف باند رادیویی صنعتی، علمی و پزشکی(industrial, scientific and medical) است که به صورت بین المللی بر روی  فرکانس رادیویی (RF) جهت مقاصد صنعتی، علمی و پزشکی به غیر از ارتباطات از راه دور استوار شده است

نمونه هایی از برنامه های کاربردی در این باندها شامل فرآیند گرمایش رادیو فرکانیسی  ، اجاقهای مایکروویو ، و ماشین آلات دیاترمی پزشکی است. در صورت استفاده از فرکانس یکسان، دستگاه های منطبق بر این فرکانس سبب ایجاد تداخل الکترومغناطیسی و اختلال رادیویی و درنتیجه تولید ‘گرمای  قدرتمند ناشی از تششع می گردد. بنابراین این دستگاه به گروههای خاصی از فرکانس ها محدود شده اند. به طور کلی، تجهیزات ارتباطی  در این باند باید تحمل هر گونه تداخل فرکانسی تولید شده توسط دستگاهای  ISM  داشته باشند و کاربران هیچ محافظتی در مقابل انتشار امواج ISM ندارند.

تاریخچه فرکانس ISM

باند ISM برای اولین بار در کنفرانس بین المللی ارتباطات از راه دور از  ITU در شهر آتلانتیک در سال 1947تاسیس شد این هیئت آمریکایی به طور خاص گروههای مختلف پیشنهاد کردند از جمله  باند 2.4 گیگاهرتز کنونی، به جای روند روند قبلی تولید گرما در  ماکروفر. با این حال، FCC گزارش سالانه آن زمان نشان می دهد که مراحل آماده سازی  بسیار پیش از این گزارش انجام شده بود.

در این جلسات، نماینده ایالات متحده آمریکا، با اشاره به درخواست او که فرکانس 2450 MC به ISM اختصاص داده شده، تاکید کرد که در این مسئله در ایالات متحده وجود دارد، و این فرکانس برو روی  یک ماشین دیاترمی و الکترونیکی اجاق گاز کار می کند، و در نهایت بعدا  ممکن است در کشتی اقیانوس پیما و هواپیما نصب شده است. در نتیجه نقطه نظرهای وجود داشت که باعث رسیدن به اجماع جهانی شود.

فرکانس های رادیویی در باندهای ISM برای مقاصد ارتباطی استفاده شده است، اگر چه چنین دستگاه های ممکن است تداخل با دستگاه های غیر ارتباطی را تجربه کنند. در ایالات متحده، قبل از سال  1958 کلاس D به عنوان قسمتی از سرویس 95، به فرکانس های که قبلا به ISM اختصاص داده اختصاص داده شد.

کاربرد فرکانس ISM

با وجود اهداف اصلی ISM،  به دلیل تخصیص های مختلف در سال های اخیر، رشد روزافزونی  از این باند برای برد کوتاه و سیستم های ارتباطی کم قدرت بوده است. تمامی تلفن های بی سیم ، بلوتوث دستگاه، ارتباطات برد کوتاه به دستگاه های (NFC)، و شبکه های کامپیوتری بی سیم از فرکانس اختصاص داده شده به ارتباطات کم توان و همچنین ISM بهره می جویند.

گرچه برای بسیاری از مردم کاربرد فرکانس ISM در ماکروفرها با فرکانس 2.45 مگاهرترز تعلقی می شود. ولی بسیاری از دستگاه ای دیگر از این  باند فرکانسی استفاده می کنند. بسیاری از دستگاه های صعنتی از جمله جوش پلاستیک از این فرکانس استفاده می کنند. در صعنت پزشکی، دستگاه های ماکروفر و موج کوتاه دیامتری دستگاه های منطبق بر ISM است که برروی ریلکس کردن عظلات مورد استفاده قرار می گیرند.

بعصی از لامپ های کم مصرف که نیز از تشعشات RF در میان لوله های فلورانت نیز از جمله دستگاه های ISM محسوب می گردد. همچنین بعضی از دستگاه های خانه هوشمند بیسیم از این رده فرکانسی( بیشتر بر روی فرکانس 433) بهره می جویند.

 

دامنه فرکانسی نوع مرکز فرکانس محدود کاربرد کاربران
6.765 MHz 6.795 MHz A 6.78 MHz کاربرد محلی سرویس ثابت و موبایل
13.553 MHz 13.567 MHz B 13.56 MHz جهانی سرویس موبایل و ثابت به غیر از  حمل ونقل و هوایی
26.957 MHz 27.283 MHz B 27.12 MHz جهانی سرویس موبایل و ثابت به غیر از حمل ونقل و هوایی
40.66 MHz 40.7 MHz B 40.68 MHz جهانی سرویس موبایل و ثابتو و سرویس جستجو زمینی
433.05 MHz 434.79 MHz A 433.92 MHz فقط در منطقه یک سرویس آماتوری و رایولوژی
902 MHz 928 MHz B 915 MHz فقط در منطقه دو سرویس موبایل و ثابت به غیر از حمل و نقل هوایی  و رادیولوژی در منطقه دو
2.4 GHz 2.5 GHz B 2.45 GHz جهانی ثابت، موبایل، رادار و سرویس آماتور و آماتور ماهواره ای
5.725 GHz 5.875 GHz B 5.8 GHz جهانی سرویس ماهواره ای ثابت، موبایل، رادار و سرویس ماهواره ای آمارتوری
24 GHz 24.25 GHz B 24.125 GHz جهانی سیستم آماتوری، ماهواره ای آماتوری، سرویس ردیابی ماهواره ای زمینی
61 GHz 61.5 GHz A 61.25 GHz کاربرد محلی سرویس ثابت، ماهواره ای داخلی و رادار
122 GHz 123 GHz A 122.5 GHz کاربرد محلی سیستم ردیابی زمینی-ماهواره ای (passive) ،ماهواره داخلی، موبایل، ردیابی فضایی(passive)  و سرویس آمارتور
244 GHz 246 GHz A 245 GHz کاربرد محلی رادار، رادیو فضایی، آماتور و سرویس آماتور ماهواره ای

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید