دووربین لایف اسمارت

راهنمای خرید دوربین تحت شبکهWIFI camera)IP Camera )

راهنمای خرید WIFI camera

فناوری IP چیست؟

فناوری IP پروتکلی ارتباطاتی است که در انتقال پکت های دیتای دیجیتال در سطح یک شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. دوربین های IP یا تحت شبکه (IP Camera) نخستین بار در دههٔ 90 به بازار معرفی شدند.

دوربین تحت شبکه (IP Camera) چگونه کار می کند؟

یک دوربین تحت شبکه (IP Camera) به طور مستقیم به شبکه کامپیوتری وصل می‌شود و تصاویر را از طریق شبکه کامپیوتری انتقال می‌دهد. برای اینکه یک دوربین تحت شبکه (IP Camera) شروع به کار کند به اتصال پرسرعت اینترنت، اینترانت و یا شبکه LAN نیاز خواهد داشت. نحوهٔ اتصال دوربین تحت شبکه به شبکه نیز مانند سایر تجهیزات شبکه است.

دوربین های تحت شبکه (IP Camera) در هر دو سر (مبدأ و مقصد) دیجیتال هستند. مزیت این ویژگی آن است که سیگنال ویدئو در تمام پروسهٔ انتقال از دوربین به شبکه، به صورت دیجیتال باقی می‌ماند؛ این باعث حفظ کیفیت اصلی سیگنال می‌شود. مزیت دیگر دوربین های تحت شبکه (IP Camera) این است که بدون نیاز به دستگاه ضبط ویدئو، امکان نظارت از راه دور را از طریق اینترنت / اتصال شبکه، برای کاربر فراهم می‌کنند.

نکات مهم پیش از خرید دوربین تحت شبکه (IP Camera)

قبل از آنکه برای خرید دوربین تحت شبکه اقدام کنید باید نیازهای امنیتی خود را به خوبی شناخته باشید. پرسش های زیر در این امر به شما کمک می‌کنند:

فرم ظاهری دوربین شما بهتر است به چه شکل باشد؟

هدف شما نظارت بر فضای داخلی است یا خارجی؟

به چه میزان دقت در تصویربرداری نیاز دارید؟

چه تعداد دوربین تحت شبکه نیاز دارید؟

برای تصویربرداری در نور کم چه تصمیمی دارید؟

آیا پهنای باند کافی در اختیار دارید؟

آیا دوربین تحت شبکهٔ (IP Camera) شما با سایر تجهیزات IP سازگار است؟

دوربین فضای داخلی یا فضای خارجی؟

اگر قصد دارید بر فضای خارجی نظارت داشته باشید، به یک دوربین مخصوص فضای خارجی (outdoor) با غلاف مقاوم در برابر انواع شرایط آب و هوا نیاز خواهید داشت. اگر می‌خواهید بر مکانی نظارت داشته باشید که اعمال مجرمانه در آن زیاد به چشم می‌خورد، باید دوربینی تهیه کنید که در مقابل اعمال تخریبگرانه مقاوم (Vandal Proof) باشد. هنگام خرید دوربین مشخصه های آن را به دقت مطالعه کنید تا از انتخاب خود مطمئن باشید.

فرم ظاهری دوربین مورد نیاز شما باید چگونه باشد؟

هر یک از فرم‌های ظاهری دوربین مزیت‌های خاص خود را دارد. باید دقت داشته باشید طراحی و فرمی که انتخاب می‌کنید مطابق با نیازهای امنیتی شما باشد. آیا به یک دوربینdome با پوشش مات احتیاج دارید که جهت لنزهای دوربین را از نظرها مخفی نگه دارد؟ یا به دوربینی با قابلیت PTZ و زوم اپتیکال قوی احتیاج دارید که تمام زوایا را به دقت پوشش دهد؟ یا شاید به یک دوربین مکعبی(cube) مقرون به صرفه تر برای نظارت بر فضای داخلی نیاز دارید. شاید هم به دوربین بولت (bullet) مقاوم در برابر شرایط جوی سخت و با قابلیت تصویربرداری در روز و شب احتیاج دارید. به هر حال این شما خواهید بود که بر اساس نیازهای خود، ویژگی‌های اصلی دوربین را تعریف کرده و نوع آن را مشخص می‌کنید.

به چه میزان دقت در تصویربرداری نیاز دارید؟

هنگامی که می‌خواهید برای خرید دوربین تحت شبکه (IP Camera) تصمیم بگیرید یکی از سؤال‌هایی که باید از خود بپرسید این است که نیاز دارید به چه میزان جزئیات در تصاویر دسترسی داشته باشید. آیا نیاز دارید دوربین منطقهٔ وسیعی را پوشش دهی کند؛ می‌خواهید تصویر ماشین‌های در حال عبور را دریافت کنید، یا هدفتان دقیق شدن در شمارهٔ پلاک یک ماشین یا حتی چهرهٔ فردی برای ارائهٔ آن به عنوان مدرک در یک پروندهٔ قضایی است. یک دوربین با رزلوشن بالا و لنزهای مناسب می‌تواند تصاویری با جزئیات بالا را در اختیارتان قرار دهد.

رزلوشن یا میزان تفکیک پذیری (Resolution)

رزلوشن دوربین های تحت شبکه (IP Camera) با معیار تعداد پیکسل اندازه‌گیری می‌شود. تصویری که کیفیت بیشتری دارد از تعداد پیکسل بیشتری تشکیل شده و به نسبت تصویری با جزئیات کمتر، از دیتای بیشتری برخودار است. رزلوشن دوربین تحت شبکه یعنی تعداد پیکسل های افقی در تعداد پیکسل های عمودی؛ برای مثال: رزلوشن 1280x1024.

رزلوشن دوربین و لنز آنچه را که شما خواهید دید مشخص می‌کند. رزلوشن دوربین میزان دقت و جزئیات را در تصویر مشخص می‌کند. این در حالی است که لنز فاصلهٔ تصویر از دوربین و گسترهٔ دید (FOV) شما را مشخص می‌کند.

گسترهٔ دید (FOV)

گسترهٔ دید دوربین بر رزلوشن آن تأثیر دارد. منظور از گسترهٔ دید در‌واقع گستره ای است که دوربین می‌تواند آن را پوشش دهد. سه عنصر گسترهٔ دید را مشخص می‌کنند: لنز، سنسور تصویر تعبیه شده در دوربین، و مکانی که دوربین در آن قرار گرفته است. در گسترهٔ دید وسیع معمولاً اجسام در مقایسه با زمانی که گسترهٔ دید محدودتر است، کوچکتر ظاهر می‌شوند.

انتخاب لنز

دوربین علاوه بر تعیین رزلوشن، گسترهٔ دید را هم مشخص می‌کند. لنزی که فاصلهٔ کانونی بالاتری دارد بزرگنمایی بیشتری ارائه می‌دهد. این در حالی است که لنزی با فاصلهٔ کانونی کمتر، بزرگنمایی کمتر، اما گسترهٔ دید بیشتری را ارائه می‌دهد. اگر دوربین تحت شبکه ای با رزلوشن بالا را انتخاب کنید، باید لنزی هم که انتخاب می‌کنید لنزی مگاپیکسلی با رزلوشن بالا باشد که بتواند رزلوشن مورد نیاز برای به دست دادن تصاویری با کیفیت و جزئیات دقیق را تأمین کند. اگر سنسور تصویر دوربین شما رزلوشن بالایی داشته باشد اما رزلوشن لنز با آن یکسان نباشد، تصویر دوربین تصویری با کیفیت و دقت بالا نخواهد بود.

تصویربرداری در نور کم و قابلیت شب/روز

برخی ویژگی‌ها در دوربین به آن قدرت تصویر برداری در نور کم و ارائهٔ تصاویر با کیفیت را می دهد.

دوربینی (IP Camera) با قابلیت شب/روز (Day/Night)تصاویری واضح، شفاف و باکیفیت را در نور کم ارائه می‌دهد. در شرایطی با نور کم، دوربین به طور خودکار فیلتر اشعهٔ مادون قرمز (infrared) را از جلوی تصویرساز (imager) برمی‌دارد. این کار به دوربین امکان تشخیص اشعه مادون قرمز اطرافش را می‌دهد. بدین ترتیب نور بیشتری به تصویرساز می‌رسد و تصویر سیاه و سفیدی واضح تر، با کیفیت بهتر، و اعوجاج کمتر به دست می‌دهد.

محدوده دینامیکی گسترده (WDR)

یکی از فاکتورهای مشخص کنندهٔ قدرت دوربین در ارائهٔ تصاویر شفاف و واضح در طیف های نوری مختلف محدودهٔ دینامیکی گسترده است. این قابلیت دوربین را قادر می‌کند تا در نور شدید یا تاریکی تصاویر ویدئویی باکیفیتی عرضه کند.

آیا پهنای باند کافی در اختیار دارید؟

دوربین های امنیتی و نظارتی تحت شبکه (IP Camera) برای انتقال و ذخیرهٔ تصاویر و اطلاعات به پهنای باند شبکه نیاز دارند. هر چه تعداد دوربین های متصل به شبکه بیشتر باشد، به پهنای باند بیشتری نیاز خواهد بود. دوربین های با رزلوشن بالا نیز به پهنای باند بیشتری نیاز دارند. دوربین های تحت شبکه (IP Camera) به منظور استفادهٔ بهینه از پهنای باند شبکه و ظرفیت ذخیره سازی، با استفاده از قابلیت فشرده‌سازی تصویر، حجم فایل‌های ویدئویی را کم می‌کنند.

به چه تعداد دوربین نیاز دارید؟

با توجه به نیاز امنیتی خود مشخص کنید به چند دوربین تحت شبکه (IP Camera) احتیاج خواهید داشت. آیا برای شرکت بزرگی با چندین درب ورودی دوربین خریداری می‌کنید؟ آیا می‌خواهید بر یک منطقهٔ مسکونی نظارت داشته باشید؟ آیا می‌خواهید در ساختمان‌های مختلف یک دانشگاه دوربین نصب کنید؟ هرچه منطقهٔ مورد نظر شما وسیع تر باشد، به تعداد دوربین های بیشتری نیاز خواهید داشت.

برق مصرفی

بعضی از دوربین های تحت شبکه از قابلیت PoE، یعنی تأمین برق از طریق کابل شبکه بهره می‌برند. در صورتی که دوربین شما این قابلیت را دارا نباشد، باید از یک کابل جدا برای تأمین برق مصرفی آن استفاده کنید.

سازگاری دستگاه دوربین تحت شبکه

بسیاری از شرکت های سازندهٔ دوربین های تحت شبکه از چندین شرکت نرم افزاری در ساخت دوربین های خود کمک می‌گیرند تا اطمینان حاصل کنند محصول نهایی آن‌ها با سایر تجهیزات سازگار است.

بسیاری از دوربین های تحت شبکه مطابق با ONVIF و PSIA هستند. این بدان معناست که دوربین های تحت شبکه، در مواجهه با سایر تجهیزات امنیت شبکه، برای کار با این تجهیزات سنجیده می‌شوند و آمادگی تابعیت از استانداردهایی را دارند. دوربین های تحت شبکه می‌توانند با سایر تجهیزات شبکه (مانند دستگاه ضبط ویدئو شبکه NVR ) ارتباط برقرار کنند. این دوربین ها با تجهیزات امنیتی بسیاری از شرکت های سازنده سازگار هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید