زیگ بی

zigbee چیست

زیگ بی

نمونه ای از یک شبکه هوشمند است که بین کمپانیهای معتبر ارائه کننده خدمات برد کوتاه با هزینه کم و با مشخصه دسته ایی از پروتکل‌های ارتباط سطح بالا است . از فرستنده و گیرنده‌های دیجیتال کم مصرف مبتنی بر استاندارد IEEE802 برای شبکه‌های شخصی بیسیم با نرخ ارسال داده پایین استفاده می‌کنند. زیگ بی به منظور تعریف یک تکنولوژی ساده تر و ارزانتر از بلوتوث برای شبکه‌های شخصی بیسیم بوجود آمده‌است. به کمک زیگ بی می‌توان بیش از ۶۴۰۰۰ وسیله را بطور بیسیم از طریق شبکه به هم وصل نمود.

ابزارهای زیگ بی

در شبکه‌های زیگ بی سه نوع ابزار می‌توان یافت: هماهنگ کننده‌ها، مسیریاب‌ها و دستگاههای پایانه‌ای. هماهنگ کننده‌ها بر آرایش و امنیت شبکه نظارت می‌کنند. مسیریاب‌ها برد شبکه را گسترش می‌دهند و دستگاههای پایانه‌ای، عملکردهای حسی یا کنترلی خاص را بر عهده دارند. با این حال اغلب این ابزارها می‌توانند بیش از یک کارایی داشته باشند مثلاً یک دستگاه می‌تواند در عین حال که تجهیزات روشنایی را کنترل می‌کند برای پیامهایی که از سایر قسمتهای شبکه می‌آید به‌عنوان مسیر یاب عمل کند.

مزایای زیگ بی

  • کار در محدوده فرکانس ۲٫۴ گیگا هرتز با سرعت انتقال ۲۵۰ کیلوبیت بر ثانیه
  • مصرف توان کم، نرخ ارسال پایین، امنیت و قابلیت اطمینان بالا
  • شبکه با پیکره بندی مش (Mesh) – گسترش شبکه با حفظ پایداری
  • برد ۱۰ تا ۱۰۰ متر با توجه به قدرت فرستنده و ویژگیهای محیط
  • تعریف پروفایل های مختلف برای برقراری ارتباط بین دستگاه ها به صورت بهینه
  • قابلیت تعریف به عنوان دستگاه انتهایی (END Device) و حالت خواب برای بالابردن مدت کار با هر شارژ باتری

استفاده

پروتکل ZigBee برای برنامه های کاربردی تعبیه شده که نیاز به امتیازات داده پایین و مصرف کم برق در نظر گرفته شده باشد. در نتیجه مقدار بسیار کمی از قدرت استفاده کنید – دستگاه باید عمر باتری حداقل به مدت دو سال به تصویب گواهینامه های ZigBee برسد.

زمینه های کاربرد معمولی

سرگرمی در خانه و کنترل – اتوماسیون خانه ، روشنایی هوشمند، کنترل درجه حرارت پیشرفته، ایمنی و امنیت، فیلم و موسیقی ، شبکه های حسگر بی سیم – شروع با سنسور های مجزا مانند Telosb / Tmote Memsic ، کنترل صنعتی، سنجش جاسازی ، جمع آوری داده ها پزشکی ،هشدار مزاحم  اتوماسیون ساختمان

انواع دستگاه

دستگاه ZigBee از سه نوع عبارتند از:

 هماهنگ کننده های ZigBee (ZC): این دستگاه قادر است، هماهنگ کننده، به شکل ریشه درخت شبکه و ممکن است پل به شبکه های دیگر. دقیقاً ZigBee یک هماهنگ کننده در هر شبکه وجود دارد از آن است که دستگاهی است که در اصل از شبکه است. این اطلاعات در مورد شبکه، از جمله اقدام به عنوان مرکز اعتماد و مخزن برای کلید امنیتی است.  روتر های ZigBee (ZR): عنوان یک تابع کاربردی در حال اجرا، می تواند به عنوان یک روتر متوسط عمل می کنند، انتقال داده ها را از دستگاه های دیگر است. دستگاه های ZigBee پایان (ZED): دارای قابلیت فقط به اندازه گره اصلی (یا هماهنگ کننده و یا روتر) می تواند داده ها رله را از دستگاه های دیگر تفکیک نماید. این رابطه اجازه می دهد تا گره به مقدار قابل توجهی از زمان ادامه یافته و در نتیجه عمر باتری طولانی است. ZED نیاز به کمترین مقدار از حافظه دارد و بنابراین می تواند نسبت به ZR یا ZC ارزان تر باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید